Tälle sivulle olemme keränneet vastaukset usein (ja harvoin) kysyttyihin kysymyksiin, liittyen yksityisjuhlien (erityisesti häät) järjestämiseen Juhlatila Espoon Tallilla ja Juhlatila M6:lla.
Erikoisruokavaliot
Ilmoita erikoisruokavaliolliset ruokailijat näin:
Henkilö 1: gluteeniton
Henkilö 2: gluteeniton ja vegaaninen
jne.
Älä siis itse niputa erikoisruokavalioita niin, että 5 kasvisruokailijaa joilla yhdellä gluteeniton ja yhdellä maidoton. Keittiö osaa arvioida korvaavien tuotteiden tarpeen, kun näkee kunkin henkilön allergiat sellaisenaan.
Koska kaiken tulisi olla sovittua?
Hurman puolesta riittää, jos kuukautta ennen juhlia tiedetään menu ja henkilömäärä, kaikki muut asiat saadaan käytyä läpi vaikka vasta juhlia edeltävällä viikolla. Se voi tuntua uskomattomalta, mutta Hurman porukalle juhlien järjestäminen on ammatti ja he tekevät sitä viikosta toiseen. Vaikka jokainen juhla onkin ainutkertainen, on silti suuri joukko asioita jotka kulkevat aina lähes samalla kaavalla.
Tästä huolimatta, seuraavaa voisi pitää tavoitteena:
-6kk ennen juhlia tiedetään hintaluokka ja paketin sisältö karkeasti. Myös juhlien aloitusaika olisi hyvä tietää.
-3kk ennen juhlia lopullinen sopimus on allekirjoitettu.
-1kk ennen juhlia asiakas ilmoittaa lopullisen henkilömäärän ja mahdolliset erikoisruokavaliolliset. Hurma toimittaa loppulaskun tämän mukaan.
Jos verkkokaupasta ei löydy sopivaa tuotetta, niin voitte koska tahansa kysyä tuotanto@hurmatuotanto.fi osoitteesta, onko toivomaanne tuotetta mahdollista saada. Usein esimerkiksi menuja asiakkaat haluavat muokata. Tällaiset muokkaukset vaikuttavat luonnollisesti hintaan (suuntaan tai toiseen).
Varsinainen sopimus ennen juhlia
Voitte tilata ruokia ja kaikkia muitakin palveluita verkkokaupastamme koska tahansa. Hyväksymme tilauksenne, kun olemme sen saaneet (olettaen, että tilauksessa kaikki kunnossa ja palvelu voidaan toimittaa).
Ennen juhlia teemme vielä kirjallisen sopimuksen johon on koottuna yhteen kaikki mitä tapahtuma sisältää. Sopimusluonnoksen saatte nähtäväksi jo heti varauslaskun kanssa. Yleensä lopullinen sopimus allekirjoitetaan (sähköisesti) noin 1-3 kuukautta ennen juhlia. Viimeistään kuukausi ennen juhlia sopimus tulee kuitenkin allekirjoittaa. Kuukautta ennen juhlia tulee myös ilmoittaa tapahtuman lopullinen henkilömäärä ja mahdolliset erikoisruokavaliolliset ruokailijat. 1kk ennen juhlianne saatte myös loppulaskun jonka eräpäivä on 14vrk ennen juhlia. (Yritysasiakkailla maksuehdot voivat olla tästä poikkeavat).
Pienimmistä yksityiskohdista sopiminen
Juhlien järjestelyjen tiimoilta voi olla erinäisiä pieniä yksityiskohtia joista on sovittu. Tällaisia asioita voisivat olla esimerkiksi lisäsähkön vetäminen jatkoroikalla jonnekin, pienen apupöydän järjestäminen popcorn-koneelle, led-valojen värin vaihtaminen, ulkoroihujen sytyttäminen ennen juhlavieraiden saapumista jne.
Tällaisia pieniä juttuja ei välttämättä saada varsinaiseen sopimukseen kirjatuksi ja usein ne asiat nousevat esiin vasta sopimuksen teon jälkeen.
Olisi kuitenkin hyvä, että nämä kyseiset pienet käytännön asiat olisi kirjattu ranskalaisin viivoin lyhyesti ylös sähköpostiin (tai sopimuksen komentteihin). Nämä yksityiskohdat on hyvä käydä vielä läpi ns. chekki-puhelussa juhlaviikolla ja/tai valmistelupäivänä juhlia edeltävänä päivänä. Kaiken sovitun on siis oltava kirjattuna ylös. Hurman henkilökunnalle kasataan teidän tapahtumastanne kirjalliset työskentelyohjeet. Jos puhutut pienet yksityiskohdat eivät ole kirjattuna näihin ohjeisiin, ei ne ole myöskään henkilökunnan tiedossa.
Pointti siis se, että ei jätetä mitään muistin ja suusanallisen keskustelun varaan, vaan huolehditaan, että kaikki on kirjattu ylös. Juhlaviikolla nämä keskeisimmät asiat käydään vielä kertaalleen läpi teidän ja Hurman väen kanssa. Silloin on hyvä vielä kertaalleen varmistaa, että kaikki tarpeellinen on kirjattuna henkilökunnan ”ajolistaan”.
Autot
Juhlatila Espoon Tallin pihalle mahtuu pysäköimään noin 20 autoa. Lähistöllä on myös yksi ilmainen kiekko parkkipaikka sekä kadunvarsipaikkoja.
M6 juhlatilan lähellä on sekä Stockmannin-, että Erottajan parkkihallit.
Villa Rulluddilla on julkinen pysököintialue sekä kadunvarsipaikkoja.
Juhlien aikataulu
Hyvä aikataulu on juhlien ”rullaamisen” kannalta tärkeä seikka. Suosittelemme, että aikataulu tehdään yhdessä tilaajan ja Hurman henkilökunnan kanssa. Kokemuksemme mukaan hyvissä juhlissa on koko ajan sopivasti tapahtumia ja epämääräistä odottelua on mahdollisimman vähän.
Hurman väki tietää aika tarkasti paljonko mihinkin tarvitsee varata aikaa. Tilaajan omat ohjelmat tai vaikka yllättävät puheet voivat tämän aikataulun sotkea. Bestmaneilla/kaasoilla on tässä tärkeä rooli. He ovat tilaisuuden seremoniamestareita ja huolehtivat, ettei yllätysohjelmia ilmaannu väärään paikkaan.
Hyväksi malliksi on havaittu se, että ruokailu laitetaan alkamaan melko pian tilaisuuden alettua. Kahvit ja kakku 2h ruokailun alun jälkeen (jos vähemmän väkeä tai halutaan muuten aikataulua jouduttaa, niin kahvit voivat alkaa myös 1,5h ruokailun alun jälkeen).
Tässä kuvitteellinen esimerkkiaikataulu hääjuhlista jotka alkavat klo 16 (vihkiminen ollut ennen tätä jossain muualla)
klo 16.00 vieraat paikalle, tarjoilijat ovat kaataneet alkumaljat valmiiksi odottamaan
klo 16.30 hääpari paikalle, maljan nosto ja onnittelut, vieraat omille paikoilleen
klo 16.50 bestman/kaaso ohjeita, Tapahtuma-isännän sanat (turvallisuus, menu yms.)
klo 17.00 ruokailu alkaa
klo 18.00 ensimmäinen puhe (esim. joku vanhemmista. Kesto 15-30min) (lisää puheita myöhemmin)
klo 19.00 Kakku ja kahvit
klo 19.30 mahdollinen toinen puhe (kesto 15-30min)
klo 20.00 häätanssi, bändin ensimmäinen setti
klo 20.45 puhe, visailu, leikki tai vaikka polttarivideo
klo 21.15 bändin jälkimmäinen setti
klo 22.00 yöruoka esille, levymusiikkia
klo 22.00-23.30 vapaata juhlimista ja mahdollista omaa ohjelmaa
Tarjoiluhenkilökunta on aikataulutettu sen mukaan, että kahvittelu alkaa 2h ruokailun alun jälkeen. Tämän vuoksi on tärkeää, että ruokailujen osalta ennalta sovitusta aikataulusta pidetään kiinni. Jos ehdottomasti haluatte muunlaisen aikataulun, on siitä sovittava hyvissä ajoin etukäteen, jotta osaamme pidentää henkilökunnan työvuoroja ja ottaa sen myös kustannusten osalta huomioon kokonaishinnassa.
Levymusiikin soittaminen
Tällä hetkellä suositeltavin toimintamalli olisi se, että hääpari/järjestäjä tuo oman koneen, jonne toivotut musiikit on ladattu. Musiikit kannattaa ladata koneelle ns. offline-tilaan. Näin musiikki soi luotettavasti, vaikkei kone olisikaan yhteydessä nettiin. (Juhlatiloissa on toki langaton nettiyhteys). Juhlatilojen puolesta löytyy mini-plugi piuha (3,5mm, ns. korvakuulokeliitäntä) joka sopii yleensä puhelimiin, tietokoneisiin, padeihin jne.
Juomat
Kaikille juhlatiloillemme saatte tuoda omat alkoholijuomat ja kylmätilaa on riittävästi juomien viilentämistä varten.
Halutessanne Hurma voi lisähintaan huolehtia alkoholittomien juomien tilaamisesta.
Hurmalta on mahdollista tilata myös lisähintaan henkilökuntaa juomien tarjoilemista varten. Baarimikot, baaritistikit, juomien tarjoileminen pöytiin jne. Näistä kaikista sovitaan erikseen sopimuksessa.
Henkilökunnan rooli (esim.tarjoilijat)
Tapahtumissa oleva cateringin henkilökunta huolehtii tyypillisesti seuraavista tehtävistä:
-Pöytien liinoitus ja kattaminen
-Buffetpöydän kattaminen
-Likaisten astioiden kerääminen pois
-Jälkiruoka-buffetin ja kahvien esille laitosta
-Likaisten astioiden keräämisestä pois ja tiskaamisesta.
Muista mahdollisista henkilökunnan tehtävistä sovitaan erikseen.
Muovimukit
Jos tilaaja haluaa, voidaan lasiastioiden antaa olla käytössä ihan tilaisuuden loppuun saakka. Kokemuksemme mukaan kuitenkin laseja alkaa hajoilemaan kiihtyvällä tahdilla illan edetessä. Lisäksi niitä jää ulos ja hukkuu muutenkin. Ja harva haluaa muutenkaan käyttää samaa viinilasia koko iltaa.
Hyvä toimintatapa on se, että catering keräilee lasiset astiat pois siinä kahvien jälkeen ja loppuilta mennään sitten suoraan tölkeistä ja/tai muovituopeista. Kertakäyttölasien hankinta voisi olla tilaajan hommia, ellei muuta sovita (tilaaja tietää mitä juomia tulee ja mistä niitä olisi hyvä juoda).
Jos/kun lasiset astiat kerätään kahvien jälkeen pois, olisi tästä hyvä kertoa vieraille jo aiemmin jossain (bestmanien/kaasojen) info-puheessa.
Hurmalta saa lisämaksusta myös esimerkiksi shotti-lasit tai pitkät drinkki-lasit. Pyytäkää tarjous tai katsokaa verkkokaupasta.
Bändit
Hurma Tuotanto on alkujaan ohjelmatoimisto. Suosittelemme ottamaan bändit ja muun ohjelman Hurmasta, mutta toki omaakin ohjelmaa saa tuoda. Omasta ohjelmasta tulee kuitenkin sopia etukäteen Hurman väen kanssa. Hurman käyttämät bändit ovat tuttuja ja luotettavia, ja bändit tuntevat talon tavat.
Bändit lopettavat Tallilla soiton aina viimeistään klo 23.00. M6:lla ja Villa Rulluddilla ei ole määriteltyä lopetusaikaa bändille.
Volyymitaso
Bändien volyymitasojen kanssa ei ole ollut enää aikoihin Tallilla ongelmia. Tähän vaikuttaa käytettävä äänentoisto sekä esiintymisen kellonaika.
Jos aikataulu suunnitellaan niin, että bändi lopettaa klo 22.00, tai aiemmin, ei volyymitasosta juuri tarvitse huolehtia. Jos varaatte Hurman bändin, voidaan bändin soittoa venyttää klo 23.00 asti helposti.
Jos teillä on oma bändi ja sen soittoaikaa halutaan venyttää vaikka sinne klo 23.00 saakka, tulee bändin käyttää Tallin omaa äänentoistoa tai bändin omien äänentoistolaitteiden on oltava tilaan sopivat (ns. laulukamat ilman subbareita) . Tallin äänentoisto on laadukas ja Tallin tilaan ja olosuhteisiin sopiva. Hurman väki on mielellään yhteydessä suoraan bändeihin äänentoistoon, soittoaikoihin ja volyymitasoon liittyvissä seikoissa. Toimittakaa bändin yhteystiedot Hurmalle, niin voimme olla suoraan yhteydessä bändiin.
M6:lla on myös käytössä laadukas äänentoisto, jota ulkopuolisetkin bändit voivat halutessaan lainata. M6:lla ei ole volyymitasojen suhteen mitään rajoitteita, mutta ihan jo hissiroudauksen ja juhlatilan rajallisten tilojen takia emme suosittele bändeille isoa tekniikkaa. M6:en 100m2 kokoiseen saliin pienet laulukamat lienevät riittävät. Tilan omassa pa:ssa on yksi pieni subbari.
Tavaroiden tuominen ja pois hakeminen, sekä paikkojen järjestely
Lähtökohtaisesti juhlatilalle pääsee järjestelemään paikkoja juhlia edeltävänä päivänä klo 12-18. Olisi hyvä, että valittu pöytäjärjestys olisi jo Hurmalaisten tiedossa ennen tätä, jotta pöydät ovat jo suunnilleen oikeissa paikoissa, kun saavutte juhlatilalle valmistelemaan.
Jos juhlatila sattuu olemaan varattu juhlianne edeltävänä päivänä pääsette juhlapäivänä paikalle aamupäivän aikana erikseen sovittavalla aikataululla. Hurman väki voi myös auttaa somisteiden kanssa. Tarkka suunnitelma somistuksen osalta tehdään yhdessä asiakkaan ja Hurman kanssa. Hyväksi havaittu malli on se, että Hurman väki siivoaa, järjestelee ja kattaa juhlatilan yön ja aamun aikana. Kaasoja/bestmaneja voi tulla laittelemaan pöytäsomisteet, nimikyltit jne. esimerkiksi klo 11 alkaen juhlapäivänä.
Jos olette tilanneet somistusta, kukkia tms. Hurmalta, ei teidän tarvitse luonnollisestikaan huolehtia niiden esillelaitosta lainkaan.
Juhlapäivänä juhlatilalle pääsee viimeistää kaksi tuntia ennen juhlien alkamista (olettaen, että valmistelut on tehtynä edellisenä päivänä). Näistä aikatauluista on kuitenkin hyvä sopia erikseen tapauskohtaisesti.
Juhlien jälkeen voitte pakata yli jääneet juomat ja muut tavarat autoon heti yöllä, tai tulla hakemaan tavarat erikseen sovittuna aikana arkisin virka-aikaan. Sunnuntai-, pyhä- ja ilta-aikaan tavaroiden noutamisesta joudumme veloittamaan erikseen (ellei satu sopimaan aikatauluihin)
Pöytien somistaminen
Hurmalta tulee lähtökohtaisesti kaikkiin pöytiin valkoiset pöytäliinat, servietit (valkoiset, ellei muuta olla puhuttu) ja vesipullot (pullon muotoiset vesikannut siis). Lisäksi pöytiin katetaan haarukat, veitset, viinilasit ja vesilasit. Lautaset tulevat buffettiin.
Lisäksi suosittelemme kaitaliinoja valkoisten pöytäliinojen päälle. Kaitaliinojen hinnat eivät lähtökohtaisesti sisälly kokonaishintaan. Kaitaliinat saatte tilattua verkkokaupasta (väritoiveet voitte laittaa vaikkapa sähköpostitse). Tallin väki asioi jatkuvasti tukussa ja juhlasomistekaupoissa, joten voimme ottaa mielellämme kaitaliinat noista liikkeistä ja tuoda juhlatilalle. Voitte tuoda kaitaliinat myös itse, mutta huomioikaa, että ne olisi hyvä tuoda paikalle jo aiemmin (esim. juomien kanssa samaan aikaan), jotta Hurman henkilökunta pääsee kattamaan pöytiä jo ennen saapumistanne.
Usein hääparit haluavat pöytiin myös muita somisteita. Nämä mahdolliset muut somisteet hääpari voi hankkia ja asentaa itse tai tilata Hurmalta. Esimerkiksi Hurman floristin kukat ovat olleet suosittuja ja asiakkaalle helppo ratkaisu, kun kukat tulevat juhlatilalle valmiina maljakoissa. Hurmalta on saatavissa myös ammattisomistaja avuksi juhlatilan somistamiseen ja suunnitteluun.
Pöydät ovat 6hlö pöytiä. Juhlatila Espoon Tallilla kooltaan noin 182cm x 75cm, M6:lla 153cm x 76cm.
Pöytäliinat
Kaikkiin juhlapaketteihin, joihin asiakas tilaa ruoan, kuuluu myös valkoiset pöytäliinat. Myös muun värisiä liinoja on mahdollista saada lisähintaan.
Somistamisesta
Tallin väki rohkaisee asiakkaitaan somistamaan tilaa mahdollisimman paljon. Ainoa pyyntö on se, että Tallilla seinien musta pinnoite on aika herkkää, joten sitä olisi hyvä varoa. Myös ns. roudarinteipin kanssa olisi hyvä käyttää harkintaa. Esimerkiksi ovista, seinistä ja lattioista on lähtenyt maalipintoja pois teippien mukana.
Juhlatila Espoon Tallin puurakenteisiin on mahdollista käyttää nauloja, nitojaa, nastoja jne.
Hurman henkilökuntaa on aina valmistelupäivien aikana paikalla, joten heiltä voi varmistaa millaiset somistusratkaisut ovat ok.
Toivomuksena olisi myös, ettei juhlatilojen valoihin ja muuhun tekniikkaan koskettaisi omatoimisesti. Henkilökunta auttaa mielellään.
Tuolihuput
Juhlatilan tuoleihin on mahdollista saada tuolihuput. Tuolihuput saa tilattua verkkokaupastamme tai tuottajiltamme osoitteesta tuotanto@hurmatuotanto.fi. Tuolihuppujen päälle on mahdollista saada lisähintaan myös harsokankaasta/organzasta rusetit.
Kynttilät
Kummallakaan juhlatilalla (Juhlatila Espoon Talli ja Juhlatila M6) EI saa polttaa oikeita kynttilöitä tai käsitellä muuta avotulta.
Omat tarjottavat
Omissa juhlatiloissamme olemme olleet varsin joustavia omien tarjottavien tuomisen suhteen. Joku on halunnut tuoda omaa kalaa, toinen karjalanpiirakoita ja joku taas on ottanut kakun joltain tutultaan. Nämä kaikki ovat ok, kunhan muutaman seikan huomioi.
Juhlatiloillamme ei voi valmistaa mitään ruokia. Ruoat tulevat Tallille ja M6:lle aina valmiina tarjoiluastioissa ja ne voi vain nostaa esille. Omat tarjoiltavat eivät saisi aiheuttaa sotkua tai rasitetta henkilökunnan tiloille.
Kylmätilan riittävyys varmistettava. Ei ole huono idea tuoda omia mahdollisia tarjottavia vaikkapa kylmälaukuissa. Jos kaikki tarjoilut tulevat Hurmalta, ei näistä seikoista tarvitse luonnollisestikaan huolehtia.
Sovittehan kaikkien omien tarjottavien tuomisesta etukäteen Hurman henkilökunnan kanssa?
Jos asiakas tuo juhliin omia tarjottavia, ei Hurma Tuotanto voi ottaa vastuuta tarjottavien laadusta ja säilyvyydestä. Mahdollisissa ruokamyrkytystapauksissa vastuu on hääparilla/tilaajalla.
Catering-keittiö ja muut henkilökunnan tilat
Cateringin tilat (ja kaupan puoli Tallilla) ovat henkilökunnan tilaa. Hääpari ja muut juhlien järjestäjät voisivat katsoa laukuille ja muille henk.koht. tavaroille säilytyspaikan jostain juhlatilan puolelta. Tallilla esimerkiksi parven perällä ei ole usein muuta toimintaa. M6:lla on aika hyvät naulakot/narikat/eteistilat joihin mahtuu tavaraa
Tallilla morsian saa käyttää inva-wc:tä. Tallilla vauvoille on vaipanvaihtoalusta myös inva-wc:ssä. Tallilta löytyy myös mikroaaltouuni lastenruokien lämmittämiseen.
Ruokien säästäminen
Emme lähtökohtaisesti säästä yli jääneitä ruokia (esim. seuraavaksi päiväksi hääparille). Tämä liittyy kylmäketjuun ja hygieniaan. Huolehdimme äärimmäisellä tarkkuudella siitä, että ruoat tulevat buffetpöytään oikean lämpöisinä ja asianmukaisesti säilytettynä/pakattuna/kuljetettuna. Sen jälkeen kun ruoat on nostettu pois buffetpöydästä, emme ota enää vastuuta niiden säilymisestä, emmekä suosittele niitä syötävän. Poikkeuksen tähän muodostavat sellaiset ruoat, joita ei olla vielä ehditty nostaa esille. Joskus meillä jää esimerkiksi kylmään ”avaamattomia” salaatteja omissa tarjoiluastioissaan. Tällaisessa tapauksessa salaatti voidaan säästää mahdolliselle yöpalalle ja nostaa tarjolle myöhemmin. Juhlatilan jääkaapit kytketään pois päältä jo yöllä juhlien jälkeen. Tästäkään syystä juhlatilalla ei voi säilyttää mitään elintarvikkeita esimerkiksi seuraavaan päivään.
Pöydät
Pöydät ovat kooltaan Tallilla noin 180x80cm ja M6:lla 153cm x 76cm. Pöydät ovat 6hlö pöytiä. Joissain tapauksissa myös pöytien päätyihin on katettu paikat. Tällöin pöydät siis 8hlö pöytiä. Jos pöydistä on tarkoitus rakennella ”neliöitä” tai muita erikoisempia muodostelmia, niin ilmoitattehan tästä Hurmalle. Asia vaikuttaa esimerkiksi pöytäliinojen, kaitaliinojen, vesipullojen, kynttilöiden määrään.
Videotykki
Tykkiin pääsee kytkeytymään joko HDMI-piuhalla tai mac:iin sopivalla piuhalla (onkohan se nyt nimeltään thunderbolt). Juhlatiloilla on molemmat piuhat valmiina, tuokaa vain kone. Piuha tulee Tallilla siihen valkokankaan alle seinän viereen. Uudehkoissa pc-läppäreissä ja ”mäkeissä” on nuo mainitut liittymät. Videotykin ja koneen yhteensopivuus on hyvä testata etukäteen vaikkapa valmistelupäivänä.
Yhteydenpito Hurman ja asiakkaan välillä
Asiakkaalle toimitetaan sopimusluonnos, johon asiakas voi kommentoida tapahtuman eri osa-alueita. Hurman tuottajat muokkaavat sopimusluonnosta asiakkaan kommenttien mukaan. Kun kaikki osa-alueet sopimuksessa kunnossa, allekirjoitetaan ko. sopimus.
Kiireettömissä asioissa sähköposti on ihan hyvä tapa asioida. Jos vastausta ei ala kuulua, voi ihan reilusti muistutella asiasta. Jos haluaa varmasti vastauksen nopeasti, voi Hurman tuottajille (tai Ollille) myös soittaa. Monista asioista onkin helpompi keskustella puhelimessa. Soitelkaa rohkeasti.
Voiko menuja muokata ja miten se vaikuttaa hintaan?
Verkkokaupassamme on melko runsas määrä erilaisia buffet-menuja valmiina tarjolla (M6:lla hieman enemmän vielä kuin Juhlatila Espoon Tallilla). Lisäksi on niin sanottuja yksittäisiä lisätuotteita, joita voi halutessaan menuun lisätä.
Jos on niin, että valmiista menuista ei löydy sopivaa vaihtoehtoa teille, niin keittiömestarit rakentavat kyllä tarvittaessa teille vaikka alusta alkaen toiveidenne mukaisen oman räätälöidyn menun.
Usein tällaisten räätälöityjen menujen hinta nousee kalliimmaksi, kuin valmiiden menujen hinnat. Myös valmiiden menujen muokkaaminen saattaa nostaa menun hintaa. Miksikö näin? Työmäärän takia. Räätälöinti vaatii keittiöltä aina ylimääräistä työtä.
Karkeasti voidaan sanoa, että menun hintaan vaikuttaa raaka-aineiden hinta, ruokalajien määrä ja suunnittelun vaatima työ.
Kaikki verkkokaupassa olevat buffet-menut ovat suunniteltu niin, että alkuruoat ja pääruoat nostetaan esille samaan aikaan. Kertokaa toiveenne, jos ehdottomasti haluaisitte buffet-ruokailun jossa on kahdet aterimet ja lautaset ja joissa pääruoka nostetaan esiin vasta alkupalojen jälkeen. Tämä vaatii menun muokkaamista ja suurempia määriä ruokia. Myös aikaa, astioita ja henkilökuntaa tarvitaan enemmän tällaiseen menuun.
Tallivintti – Uusi lisätila Juhlatila Espoon Tallille.
Juhlatila Espoon Tallin juhlasalin parvelta pääsee kesäkäyttöiseen tallivinttiin. Tallivintille on kulku myös ulkoa rampin/luiskan kautta.
Tallivintti on lattiapinta-alaltaan saman kokoinen kuin itse juhlatila, mutta korkeudeltaan se on matalampi kuin itse juhlatila. Tämä uusi tila on ns. kylmää tilaa ja soveltuu siksi parhaiten kesäjuhlien lisätilaksi.
Tallivintillä voisi järjestää vaikkapa vihkimisen tai tarjota tapahtuman alussa cocktail-paloja ja alkumaljan. Vintille saadaan tarvittaessa äänentoisto.
Tallivintti on käytössä klo 22 saakka. Tallivintin vuokra on 350e varsinaisen juhlatilan lisätilaksi. Tallivinttiä ei vuokrata erikseen ilman varsinaista juhlatilaa.
Maksaako lasten ruoat saman verran kuin aikuisten?
Eri pitopalveluyrityksillä on hieman eri käytäntöjä tässä asiassa. Tyypillinen hinnoittelu menee näin: 3-12v. lapset ruoan osalta -50% hinnasta. Tätä nuoremmat lapset ilmaiseksi ja isommat täydellä hinnalla.
Kakkua sen sijaan tulee varata koko henkilömäärälle ja lapset hinnoitellaan kuten aikuiset (pienillekin lapsille otetaan kakkua helposti samanlainen pala kuin aikuisillekin).
Lopullinen henkilömäärä on hyvä ilmoittaa esimerkiksi näin 78+4+2hlö. (aikuiset + 3-12-vuotiaat + alle 3-vuotiaat) Tämä siksi, koska 3-12-vuotias vastaa ”puolikasta aikuista” ja 0-2-vuotiaita ei lasketa ruokailijamäärään mukaan. Tässä esimerkissä henkilömääräksi sopimukseen tulee siis yhteensä 80 aikuista